Wereldreis van Huub & Elke

Sea to Summit

Na een nachtelijke vlucht vanuit Bangkok kwamen we om 02:10 uur aan in het hotel in Negombo. Alles was donker dus maar snel naar bed. 's Morgens hadden we ontbijt met zeezicht en een dag de tijd om aan de Sri Lankaanse hitte te wennen.

De volgende dag direct avontuur: de lokale bus naar Kandy. Een ritje van 4 uur in een bommetje, bommetje, bommetje volle bus, bijna niet leuk meer, maar wel weer een ervaring rijker. Vanuit Kandy hebben we een 2-daagse trekking gedaan in de 'Knuckles Ranges' een bergachtig Nationaal Park. We sliepen in een tent tussen de theeplantages.

Tijdens de hike waren we uitgenodigd door een 'local' om 's avonds een ceremonie bij te wonen in zijn dorp. Leek ons wel leuk... Ja zei ie: kom maar om een uur of 03:30 uur dan is de ceremonie op z'n hoogtepunt!? Zo gezegd , zo gedaan...het was heel bijzonder: er was getrommel en gezang in het holst van de nacht met overal fakkels; mensen werden 'bevangen' door de goden en werden luid krijsend en van zich afschoppend 'afgevoerd' om af te koelen. Ten slotte werd bij het krieken van de dag 'een God' op een brandstapel verbrand en was er vuurwerk: nu was het hele dorp weer in het reine...(Het was allemaal best intimiderend en wij waren de enige 2 blanken en werden door het hele dorp met grote ogen aangekeken, daarom hebben we (ook uit respect) geen foto's gemaakt van dit schouwspel). Na de zonsopgang kregen we een heerlijk traditioneel ontbijt en hebben we tussen de theeplantages gelopen, fantastisch groen!

Terug in Kandy was het even bijkomen, maar na een goede nacht rust zijn we verder gaan reizen. Delhouse was de volgende stop. Vanuit hier hebben we het (voor Sri Lankanen heel belangrijke) bedevaartsoord 'Adams Peak' bezocht. Boven op een berg staat een tempel en die kun je bezoeken. Je moet er echter wel 5200 treden voor beklimmen. Omdat de zonsopkomst geweldig moet zijn vanaf boven op de berg (ca. 2300 m. +NAP) moesten we er weer vroeg uit: om 02:30 uur hadden we de bergschoenen alweer aan! Het viel allemaal niet mee, maar je krijgt er wel wat voor terug! Een prachtige zonsopgang! En overal Sri Lankanen van 8 tot 80 jaar die aan het ploeteren waren deze berg op te komen (soms op blote voeten).

Vanuit DelHouse zijn we per trein naar Ella gereisd, ook een bergdorpje midden tussen de vele theeplantages. Onderweg hebben we genoten van al het groen en vele vergezichten. Na 2 nachten Ella hadden we genoeg van het berglandschap en zijn we richting de Zuid-kust gereisd: Tangalla!

We hadden een prachtig plekje uitgezocht (voor eigenlijk iets teveel geld) aan een ongerept strand. Hier hebben we een paar dagen gerelaxed en daarna verder de Zuid-kust afgereisd in Westelijke richting.

Van een 'Welschman' die we in Kandy hadden ontmoet hadden we een adresje gekregen in Midigama (Ram's) een heel klein dorpje wat bekend staat om haar surfcultuur. Dit was een schot in de roos! Zowel budgettechnisch als plezier. Midden tussen de surfers heerlijk niets doen. Af en toe een beetje zwemmen, lekkere curry eten, boekje lezen, je kent het wel, EN surfen natuurlijk!

We hebben ook nog de kustplaatsjes Welligama, Mirissa en Unawatuna aangedaan. Maar na al het strand waren we weer toe aan iets cultureels: een oud koloniaal Nederlands huis omgebouwd tot hotel; in de oude VOC-stad Galle. Hier hebben we door de straatjes gelopen en over de brede muren van het Fort gestruind wat de Nederlanders hier 400 jaar geleden hebben gebouwd. Stukje Hollands Glorie in Sri Lanka. Vanuit 'Huize Weltevreden' zijn weer naar Negombo gereisd. Onderweg nog drie andere Nederlanders tegengekomen waar we de laatste dag(en) in Negombo nog een leuke tijd hebben gehad.

Nu op naar HongKong!

Katrien

Hey Huub en Elke,

Super cool zo'n ritueel mee te maken... Misschien kunnen jullie het in Nederland eens voordoen ;-)
Nog heel veel plezier deze maand, nog even en dan vertrekt het vliegtuig naar Nederland. Geniet er nog van samen! Tot snel, groetjes Katrien

Holtie

echt vet man!

Ben ook benieuwd naar alle verhalen die jullie niet hebben kunnen beschrijven op de site.

spreek jullie snel, als jullie weer terug zijn.

groetjes Holtie(vanuit Oldenzaal)

Nelleke

Hey lieverds,
fijn om te lezen dat jullie ook wat tijd nemen om te relaxen. Natuurlijk wel afgewisseld met wat inspanning. En wat leuk om zo'n ritueel mee te maken. Waren jullie niet bang om in een grote pot te belanden als afsluitend gerecht voor de ceremonie?
Liefs

gerry

Ha lieverds heb ik niet afgekeken van Nelleke hoor), mooi dat jullie zo genieten van Sri Lanka. Ik heb daar ook een keer zo'n nacht meegemaakt. Daar liepen zelfs de mooist versierde olifanten mee in een soort processie. Het komt weer helemaal terug.
Nu op naar het laatste stukje, blijf genieten en tot heel gauw in Oldenzaal. Liefs (natuurlijk ook van Eric)

toa en nelleke

hoi huub en elke. . Mooi weer! Binnenkort nog keer skype haha?

Ik hoop jullie snel weer te zien! Gr toa en nellie

Joke en Paul Kuiper

Hoi lieve mensen. Gossie, wat hebben jullie veel meegemaakt en gezien. Een hele rijke ervaring.
Al in Hong Kong, doe je daar de groeten aan de Big Budha? Ik was daar twee jaar geleden met Bertina. We waren bij Eef en Brian. Ook zo leuk. Geniet nog maar even lekker. De tijd gaat snel. Nog veel avonturen, we zullen ze volgen. Veel plezier en liefs, Joke en Paul

Inge S

Ha Elke en Huub,
Super om weer wat van jullie te lezen en zien!! Het is wel met recht een wereldreis... Hoe gaan jullie ooit weer wennen aan een geregeld hollands leventje. ik ben benieuwd of deze ervaringen jullie aan zullen zetten tot (nog!) meer. Je weet het hé, het is een virus waar je nooit weer vanaf komt en waar geen vaccinatie tegen helpt!
Nou, geniet er nog even tot in je tenen van. En blijf gezond!
Liefs
Inge

Femke

Wat blijft het toch heerlijk lezen al die verhalen! Blijf ze vooral schrijven!

x Fem

Stroat

Kijken of deze tweet nog wat meer traffic genereert naar jullie reisblog tot binnenkort:

Bijna terug, maar voor wie de gigantische studiereis van onze inmiddels wellicht mastertrompetist niet heeft gevolgd: http://bit.ly/gItvIp